A felújított motor története

Ügyfelem – megbízóm – fiatal motoros, kategóriát váltott. Fiatal még, de nem tapasztalatlan. 50-es Simsonokon, 125-ös Yamaha DT-n, apukája segítségével már nem elhanyagolható tapasztalatokat szerzett. Ezek után választott ki a neten egy nagyobbat. A gyártmányt nem írnám le – a szemfülesek a fotókról úgyis hamar rájönnek. De a gyártmány egyébként mindegy, a történet a lényeg.

Szóval, a meghirdetett motorról levelezni kezdtek. Az eladó írta, hogy már kinőtte. A moci elromlott, javíttatni kezdte, de nem bírta kivárni, vett egy újat. A motort márkaszerviz megjavította, gyári új alkatrészekkel. Minden kicserélt alkatrészt megmutat, van számla a javításról. Bizalmat nyert, az adásvétel létrejött.

Mutatok fényképet, rajta vannak a lecserélt alkatrészek, odaadta a motorral, a csomagolást is, meg a számlát is…

De, megbízóm ahogy megvette a motort, kezdte használni, észrevette, hogy füstöl. Meg fogy a motorolaj… Ment is hamar az email, hogy gond van. Egy hét telt el, 200 kilométert futott…. Lelevelezték, hogy csináljon egy olajcserét, mert még bejáratós.. Megbízóm megcsinálta, az apukájával, a megbeszélt minőségi olajjal feltöltötték.

Utána még jobban füstölt,  még több olaj fogyott 100 km-re több, mint két deci… Ment még 300 kilométert, de a haverok is szóltak, hogy nagy a kék füst… Emailváltás, biztos rossz olajat töltöttek, becsapták, cseréljen olajat. No, ekkor ami látszik az egyik fotón, a leeresztő mágnes csavarján olyan fémreszelék látszott. Az eladó szerint az természetes, azért a mágnes, hogy az ilyen fémet felfogja.

Ifjú tulajdonos megint cserélt olajat – megint ment párszáz kilométert, a motor csak füstölt, ette az olajat, aztán egyszer csak NAGY RECCS. Szerencsére, az utcájukban, ezért hazatolta a motort – leveleztek, aztán joghoz értő emberek tanácsára közjegyzőhöz fordult, per előtt ELŐZETES BIZONYÍTÁS IRÁNTI ELJÁRÁST KÉRELMEZETT. 

Kirendeltek engem, én kezdtem a motor szétszerelését. Ekkor is fel volt töltve motorolajjal, de az olaj sötét színű volt, noha 2-300 kilométert futott. A leeresztő csavar fémforgácsos. A bal dekli leszerelése után látható, hogy a főtengely végén lévő fogaskerék kettétört. A vezérmű alsó fogaskerekéből is kitört egy fog. Elment a vezérlés, mind a négy szelep széle belenyomódott a dugattyúba. A hengerben és a dugattyún egyébként meghúzási nyomok, de a hengerben látható, hogy a megragadás után már csiszolták is. A legcsúnyább a főtengely. A lehajtó fogaskerék reteszhornya mellett nagyon csúnya bemaródások. A retesz oldalai teljesen elverődve, és érdekes, a retesz alsó fele pár tized milliméterrel keskenyebb, mint a felső szél, fogaskeréknél lévő horony. Aztán, a kettétőrt fogaskerékben is csúnya bemaródások.  A fogaskerekeket megfigyelve, a főtengely lehajtó, és a tengelykapcsoló kosár meghajtó fogaskerekén körben kopásnyomok. Pittingesedés. Megállapítható, hogy a leeresztő csavar mágnesén lévő fémmorzsalék ezekről a fogaskerekekről származik.

A továbbiakban a történet elég durva fordulatot vett. Megkeresve a számlán szereplő márkaszervizt, kiderült, hogy ők nem is ezt a motort javították. A javítást a kérdéses motoron más végezte, nem is új alkatrészekkel. Kapott egy meghúzott dugattyút, a meghúzott hengert, azzal hogy azokat szerelje össze. A főtengely is sérült volt, de próbálta egy reteszt faragni bele… Na, a meghúzott dugattyú és henger miatt füstölt, ette az olajat. A főtengelyen a fogaskerék rögzítés nem sikerült, és ahogy a retesz kezdett kiverődni, az a fogaskerekeken extra erőket, rezonálást keltett, kezdett morzsalék leválni. Onnan a kopadék az olaj leeresztő csavaron. Amikor a retesz játék már nagy volt, már rossz volt a kapcsolódás, egyszer csak kitört egy fog a vezérmű kerékből, befordult két másik fog közé, és akkor széttőrt a főtengelyen lévő fogaskerék is. A kiforduló retesz jól elbánt a főtengellyel. Még látható volt a szerelési nyomokból, hogy korábban már volt valamikor egy vezérműlánc probléma is. Összességében? Blokk csere… Annyi mindenben tett kárt a fémforgács, a hibás főtengely, a hibás henger, a szelepek… Még ezer kilométert sem futott a moci a vásárlás után „ márkaszervizben új alkatrészekkel felújított garanciális blokkal” – és blokk csere lett a vége. Azért az idézőjel – mert ebből SEMMI NEM VOLT IGAZ. Megtévesztés a gyári csomagolásokkal átadott alkatrészek, a javítási számla…

1 Comment

  • Üdvözlet!
    Nem ritkaság! Sokszor nem ismeri sem az eladó, sem a vevő a jármű pontos állapotát. Ilyenkor beszélhetünk rejtett hibáról. Ha ez derül ki, helye van az érték újragondolásának, az ár újra tárgyalásának.

Hozzászólás a(z) Nézelődő bejegyzéshez Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük